Ладно, раз уже можно, я покажу коллекцию. Первый раз в Британку я отправилась в 2011 году, в августе, все лето до этого прорисовав в молескине одежду — я работала копирайтером в маркетинговых коммуникациях Симпла, на обеденный перерыв уходила в свой форд и там рисовала. Сейчас очевидно, что к фешн-иллюстрации те рисунки имели примерно такое же отношение, как набор пластмассовых кастрюль из Детского мира к кухне Cordon Bleu. Но я пришла к Клэр Лоупмен на собеседование, показала портфолио и нагло сказала, что хочу сразу на первый курс (Level 4), минуя (из соображений экономии) Foundation — она ответила, что подумает и скажет через неделю, но когда я добралась до офиса, в почте уже было письмо — приходи. Так я попала в лучшую на свете группу. Лучший на свете босс Оля Стрельцова отпустила меня на парт-тайм, в Британке я тоже взяла парт-тайм (очень плохая идея) и стала учиться. Это было самым захватывающим, самым эмоциональным, самым осмысленным приключением в моей жизни. Честное слово, сейчас, на последнем курсе у меня была идея взять и не сдать проект, просто чтобы отправиться на второй год и побыть там еще немного. Я проучилась три года, в мае 2014 сдала очередной проект и закрыла семестр. Через 10 дней родился Виктор. Еще через четыре года я вернулась доучиваться, и сейчас, похоже, это приключение подошло к концу. Но Британка — это любовь навсегда. Спасибо Саше Уржанову и Леше Дружинину — без них ничего бы не было.
Собственно, выпускная коллекция. Ниже — rationale и коротенькая выжимка из него на русском.
‘Electric Getaways’. This collection emerged, like many do, out of reflection upon our place in the world we inhabit. It is an introspective journey into the consciousness of a modern person living at the same time in the material world and in a digital reality, caught between transhumanist endeavors and the ever-present need to return to the wild. It is a quest for perfect balance between getting lost and staying connected. Inner emigration and redefining one’s own comfort zone are two of the most important themes the collection contemplates.
One of the other problems the collection addresses is that of sustainability: it’s 2019 and there seems to be no need to elaborate any further upon the necessity of changing one’s attitude towards the planet’s resources. Will our ever-developing technology and humanitarian consciousness ever achieve synergy? In the realm of fashion, the developed world is tired of mass production, so limited edition collections of truly one-of-a-kind pieces are rather likely to find their customer today. With this in mind, the collection has been created in the spirit of sustainable luxury and slow fashion: about 40% of materials have been sourced from eBay, Etsy, Avito, and other resale platforms.
The same reasons apply to getting back to handicrafts: as we have already established the need for clothes to last as long as they used to a century ago, there is nothing holding one back from applying as painstaking techniques as one might see fitting. Moreover, embroidery, hand weaving, patchworking, and other crafts seem to have taken a new lease of life, being applied to innovative materials, such as modern plastics and silicones. Same principle applies to the choice of color palette and fabrication: soothing shades of midland forest are electrified with neon, and storylines weaved into the traditional tapestries receive a few plot twists.